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Sonata Arctica | Acoustic Adventures

30. März 2019, 20:00

Sona­ta Arc­tica ©

Melo­di­ös, har­mo­nisch, schnell: Die Fin­nen waren eigent­lich immer eine ziem­lich fröh­li­che Trup­pe, auch als sie noch Power Metall mach­ten, tauch­ten sie nie ins Dunk­le weg. Und wenn sie Bal­la­den schrie­ben, führ­ten einen ihre Melo­di­en auch mal durch Mär­chen­wäl­der hin­durch. Und dann? Ihr neun­tes Album, 2016 erschie­nen, das sie jetzt erst­mals akus­tisch nach Euro­pa brin­gen und: erst­mals in eine Kir­che. Und da gehört gera­de die­ses Album hin, war­um? Weil sich die Fröh­lich­keit ihrer Musik zum ers­ten Mal behaup­ten muss, sie ver­steht sich nicht mehr von selbst, die Zeit der Unschuld ist vor­bei. Wir zitie­ren Sona­ta Arc­tica:

“And about the ninth hour Jesus cried with a loud voice, say­ing “My God, why hast thou for­sa­ken me?”
Mat­thew 27:46

Huma­ni­ty no lon­ger needs a bible to know that we are quick­ly approa­ching the „ninth hour“ – the par­ti­cu­lar moment, when Jesus died on the cross. Our time has come to sacri­fice and reg­ret our sins, yet not in a reli­gious way, but in a com­ple­te­ly mun­da­ne con­text. We are stan­ding on the edge of a nuclear war, insi­de a socie­ty whe­re envi­ron­men­tal pol­lu­ti­on is a dai­ly mat­ter and people’s respect for Mother Natu­re seems bare­ly exis­tent. No won­der that even the good-humou­red Finns from SONATA ARCTICA are slow­ly haun­ted by fear and doubt when it comes to the future of this pla­net. And alt­hough their sound is still domi­na­ted by fast gui­tar solos, catchy key­board melo­dies and Tony Kakko’s unmistaka­ble vocals – a gloo­my sen­se of world-wea­ri­ness is cree­ping through their ninth stu­dio album »The Ninth Hour«.

“I am not a very reli­gious per­son at all,” admits front man and lyri­cist Tony Kak­ko. “So I actual­ly had to stu­dy the back­ground and dif­fe­rent mea­nings, once I came up with the tit­le »The Ninth Hour«, which was meant to under­line the fact this is our 9th stu­dio album. But it was a plea­sant thing to find all the­se mea­nings and rea­li­se that they actual­ly fit in real­ly well with my idea about the cover and some of the lyri­cal the­mes.”

[…] This spi­rit is reflec­ted in the new art­work of »The Ninth Hour«, which was once again desi­gned by Toxi­cAn­gel (NIGHTWISH, TAROT) and tells a sto­ry who­se ending we need to deci­de for our­sel­ves:

“The art­work of »The Ninth Hour« depicts a future uto­pi­an land­s­cape on the back­ground”, Tony exp­lains. “Natu­re and human tech­no­lo­gies are in balan­ce. In the midd­le we have an hour glass con­trap­ti­on with a knob for us to medd­le with. The right-hand side cup rep­res­ents the natu­re side with no humans left, on the left we have the human dys­to­pia after we have des­troy­ed Natu­re. The idea I had was, that tur­ning the knob will tilt the hour glass in one direc­tion or ano­t­her, and the other cup will slow­ly empty and that future will be era­sed. Bibli­cal­ly we are expec­ted to repent and sacri­fice on »The Ninth Hour«…to dive right back to a more mun­da­ne rea­li­ty; it’s a fact that we are cur­r­ent­ly living in cri­ti­cal, his­to­ri­cal times. Our deci­si­ons will defi­ne the future.”

Das mein­te ich: Die Fröh­lich­keit ihrer Musik behaup­tet sich. Sie gewinnt einen Boden, sie wei­gert sich, in dunk­le Depres­si­on abzu­tau­chen, und das heißt: Sie hält einen im Spiel. Von Gott ver­las­sen? Wenn es so ist, dann des­halb, damit wir ler­nen, die Ver­ant­wor­tung für die­se Welt nicht auf höhe­re Wesen zu wer­fen, son­dern sel­ber an den Knöp­fen zu dre­hen. Die Neun­te Stun­de  —  und das ist biblisch gedacht  —  muss nicht die letz­te sein.

 


SONATA ARCTICA | Acoustic Adven­tures
Sup­port: Wither­fall

» Sams­tag 30. März 2019 | 20 Uhr
» Ein­lass 19.00 Uhr
» VVK 29,00 €
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